Amelia Adamo höll en föreläsning om marknadssegmentering idag. Jag såg fram emot att få höra henne tala, för att det är hon, om någon, som verkligen kan segmentering och marknadsföring. De flesta har nog bläddrat i en Amelia-tidning någon gång. Jag kan erkänna att jag inte tyckte den var läsvärd eftersom den var riktad till kvinnor 35-55. Tanter, skulle många säga. Faktum är att Amelia blev en stor succé, när den släpptes 1995. Amelia berättade varför tidningen behövdes (just det - behövdes) och att det fanns en bred målgrupp för den sortens tidningar. Nu jobbar hon med en ny tidning som riktar sig till en ännu äldre läsarkrets 50-70.
37 % av Sveriges befolkning är 50+, de äger 80% av det totala kapitalet och har därmed stor köpkraft. Lägg till att de har jobbat ett antal år, betalat av sina lån, har inga barn hemma...
Men bara 5% av reklamannonserna riktar sig till den här målgruppen. Resterande 95% satsar stehårt på oss som är 15-35, har tunna plånböcker och troligtvis en massa skulder. Räkna hur många modetidningar det finns idag (ELLE, Cosmopolitan, Marie Claire etc.) och jämför det med hur många "Amelia" det finns. Är det inte dumt att investera all sin marknadsföring på den målgrupp som inte har råd att köra Porche och bära mink? På lång sikt är det viktigt att bygga varumärken, så att vi till slut köper den där bilen eller pälsen. Fast då kankse man inte kör bil och det är för varmt för att gå i päls...
Entreprenörer, reklamare, kreatörer, varumärkeschefer, marknadsavdelningar - satsa på farmor istället. Hon kan pröjsa!
Varför välja lamm, när det finns guldtackor?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar