CS fucking R

20 000 kr har jag och Alexander samlat in till Kooperation Utan Gränser genom att driva ett icke-vinstgenererande företag. Det kallar jag CSR. Läs mer...

Men egentligen är CSR rent skitsnack, tycker jag. Tänk att enorma massproducerande företagskoncerner plötsligt vänder kappan efter vinden och börjar bry sig om etik och miljö. De gör det bara för att konsumenterna har blivit mer kritiska och efterfrågar det.



Socialt ansvar är ett tydligt exempel på en ny sorts marknadssegmentering. Konsumenternas preferenser är under ständig förändring och de är mycket känsliga för samhällstrender. Nu är det inne att vara socialt medveten, tänka över sina konsumtionsvanor, handla så långsiktigt som möjligt. Det är en slags rationalistisk rörelse som drar över konsumenterna. Företagen bör se den här trenden som en ny värdering hos en befintlig målgrupp. Värderingen i sig skapar inget nytt segment, men den påverkar hur folk handlar. Genom att skapa en bild av att företaget är socialt medvetet övertygar man konsumenterna om att ”grönt är det nya svarta”. Företaget behöver nödvändigtvis inte ändra sina produkter, utan snarare sin image.


1 kommentar:

Anonym sa...

Kloka ord som vanligt!